Coraz więcej przedsiębiorców, także tych niewielkich, decyduje się na wykorzystywanie potencjału promocyjnego, jaki daje Internet. Wśród takich działań jest też oczywiście prowadzenie firmowego bloga. Jest to bez wątpienia coś pozytywnego – im bliżej do klienta wychodzisz, tym lepiej. Możesz w trakcie prowadzenia bloga spotkać się jednak z problemem niemal zerowego lub ciągle spadającego czytelnictwa Twoich wpisów. Coś, co początkowo może wydawać się czymś banalnym, stanie się nie lada wyzwaniem. Jak tworzyć wpisy firmowe, aby w ogóle ktokolwiek chciał je czytać? Oto kilka praktycznych wskazówek.

  1. Pisz zrozumiale dla klienta.

Zbyt skomplikowane, czy przepełnione branżowym słownictwem wpisy to dość częsty błąd, pojawiający się na blogach. To dobrze, że znasz się na tym, co robisz – w końcu klienci oczekują od Ciebie tego, że będziesz ekspertem w swojej branży. Rola eksperta polega jednak też na tym, że powinien on umieć przejrzyście wytłumaczyć coś drugiej osobie. Klienci, w szczególności tacy, którzy nigdy nie korzystali z podobnych usług, mogą Cię po prostu nie zrozumieć, jeśli Twój wpis okaże się w rzeczywistości specyfikacją techniczną maszyny lub instrukcją obsługi. Blog ma służyć przybliżeniu wszystkim tego, co robisz. Jeśli więc np. decydujesz się pochwalić certyfikatem, który zdobyłeś na swój produkt, to wyjaśnij też, czym on tak naprawdę jest – kto i za co go przyznaje oraz czego gwarancją jest on dla klienta. Nawet jeżeli robisz naprawdę skomplikowane i zaawansowane technicznie rzeczy, to nie musisz tego udowadniać odbiorcom, tworząc treści niezrozumiałe dla nich. Pokaż tę złożoność Twoich działań tak, aby byli oni w stanie realnie to dostrzec i docenić.

  1. Zadbaj o atrakcyjność wizualną wpisów.

Odstraszyć swojego klienta możesz nie tylko skomplikowanym, branżowym słownictwem, ale też w dodatku zbitym tekstem, niczym z książki naukowej. Pamiętaj o tym, że blog ma zachęcać i wyjaśniać Twoją pracę. Rozdzielaj tekst pod względem tematycznym akapitami i nagłówkami. Stosuj wyliczenia, numeracje, w których zawrzesz choćby porady dla klientów. Mówiąc o konkretnym produkcie, powinieneś wstawić jego zdjęcie, aby klient wiedział, o czym mu opowiadasz. W dodatku ponownie atrakcyjnie przedzieli to tekst. Gdy Twój czytelnik zobaczy zbyt długi, mało atrakcyjny wizualnie tekst, to może już na samym początku stwierdzić, że po prostu nie chce mu się poświęcić swojego czasu na przeczytanie tego, co masz mu do powiedzenia.

  1. Bądź autorytetem dla klienta.

Postaraj się, aby czytelnik miał wrażenie, że faktycznie ma do czynienia z ekspertem. Zaangażuj się w to, o czym piszesz. Jeśli piszesz tylko dlatego, że obecnie wypadałoby to robić, to lepiej przestań. Pomyśl, co zainteresowałoby Cię, gdybyś to Ty znalazł się po drugiej stronie. Przede wszystkim twórz treści samodzielnie – nie kopiuj od innych, producentów, konkurencji itd. Jeśli w Twojej branży pojawi się jakaś nowinka lub ważne zmiany, to odnieś się do nich. Spraw, aby treści na Twoim blogu były zawsze aktualne wobec tego, co dzieje się wokół Twojej firmy. Sprowadza się to też do tego, że dobrze prowadzony, wartościowy blog, wiąże się z regularnością wpisów. Jeden z gorszych błędów, jakie możesz popełnić, to widok najświeższego wpisu sprzed pół roku, jaki zastaje klient, odwiedzając Twoją stronę.

  1. Poprawiaj błędy!

Podstawowa zasada – czytaj tekst jeszcze raz po napisaniu całości. Zawsze znajdzie się jakaś wpadka, konieczne jest dopracowanie wszystkiego po zakończonej pracy. Nie musisz być oczywiście poetą, czy kolejnym profesorem Bralczykiem, lecz choćby wrzucenie tekstu do jednego z internetowych narzędzi, sprawdzających poprawność tekstów, nic Cię przecież nie kosztuje. A stron takich znajdziesz naprawdę mnóstwo. Aby być wiarygodnym, musisz też przestrzegać podstawowych zasad językowych. W przeciwnym wypadku, nawet najdłuższy i naszpikowany branżowym słownictwem referat, będzie wyglądał raczej komicznie, a nie rzetelnie.

Prowadzenie bloga firmowego jest naprawdę korzystne. Tworzysz w ten sposób pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa, dbasz o dobry kontakt z klientami. Możesz też wspierać w ten sposób pozycjonowanie swojej strony internetowej, zapewniając jej wartościowe treści, linki, a także ruch na niej. Warunkiem jest jednak to, że podejdziesz do całego przedsięwzięcia w sposób poważny, a nie lekceważący. Jeśli wpisy na blogu mają mieć realną moc i wpływ na Twoich klientów oraz jakość Twojej strony, to same również muszą prezentować odpowiednią jakość. Nie stworzysz rzetelnego bloga firmowego, poświęcając mu 10 minut raz na 3 miesiące. Jeśli myślisz, że takie podejście może gwarantować Ci sukces, to lepiej, abyś w ogóle porzucił pomysł bloga i skupił się na innych aspektach swojej działalności, w których czujesz się mocniejszy.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ